In 4 stappen naar een digitale transformatie strategie

Steeds meer bedrijven zien het belang van digitale transformatie. Sinds de start van de COVID-19 pandemie hebben we een enorme toename gezien in het aantal bedrijven dat daadwerkelijk digitaal transformeert. Veel bedrijven hebben intern de behoefte om te veranderen en hebben gepassioneerde mensen die staan te springen om zo’n project op te pakken. Maar hoe doe je dat nu precies? 

Wat is digitale transformatie? 

Digitale transformatie gaat over het verbeteren van bedrijfsprocessen en het veranderen van de bedrijfscultuur. Technologie is hierin het middel dat mogelijkheden schept. Zo kan het introduceren van handscanners in het magazijn het middel zijn om het doel “40% procesversnelling van het orderpick-proces” te realiseren. 

De stappen naar een digitale transformatiestrategie 

Een digitale transformatie maakt het mogelijk te profiteren van allerlei voordelen die technologische innovaties bieden. Maar hoe transformeer je een organisatie? In dit blog werken we in 4 stappen uit wat de digitale transformatie te bieden heeft. 

Voordat organisaties beginnen met digitale transformatie, adviseren wij om te beginnen met het opstellen van een strategie. En jawel, een trend als digitale transformatie heeft hier zelfs zijn eigen definitie voor: “Digitale Transformatie Strategie”. 

Zet een digitaal transformatie team op 

Digitale transformatie zorgt vaak voor verandering binnen de hele organisatie. Het is daarom handig om al bij het schrijven van een digitale transformatie strategie mensen uit de organisatie te betrekken. Kies er als bedrijf bijvoorbeeld voor om een klein team samen te stellen met mensen die de organisatie goed begrijpen. Naast directieleden en managers, kun je “normale” werknemers betrekken. Degene die daadwerkelijk uitvoerend werken. Dit leidt op ten duur tot draagvlak binnen de organisatie, wat essentieel is voor een digitale transformatie. Het team moet in staat zijn de hele organisatie enthousiast te krijgen voor digitale transformatie. 

Bepaal je doelstelling 

De eerste fundamentele stap in het bepalen van de digitale transformatie strategie is het onderzoeken van de huidige situatie van de organisatie. Oftewel, waar staat het bedrijf nu en welke pijnpunten ervaren medewerkers. Er zijn verschillende manieren waarop deze 0-meting kan worden uitgevoerd. Zo kan je met verschillende teams een focusgroep houden, waarin je problemen in kaart brengt en bepaald waar het digitale transformatie team aandacht aan moet besteden. Over hoe je dit precies aanpakt, schrijven we binnenkort ook een artikel! 

Na het uitvoeren van de nulmeting, kan je dan echt beginnen met het beschrijven van de doelstelling. Met andere woorden: waar moet digitale transformatie precies toe leiden? Het ene bedrijf gebruikt digitalisatie namelijk om kostenbesparing te realiseren, het andere bedrijf om nieuwe afzetmarkten te betreden en andere bedrijven zelfs als laatste redmiddel om de organisatie overeind te houden. 

Digitale transformatie heeft betrekking op verschillende afdelingen van de organisatie en hier kun je in de strategie rekening mee houden. Zo kan je per afdeling een aparte doelstelling opstellen welke er samen voor zorgen dat de overkoepelende doelstelling van de organisatie behaald kan worden. Op deze manier zorg je ervoor dat een afdeling ook echt geholpen wordt wanneer de doelstelling wordt behaald. 

Maak digitale transformatie onderdeel van het bedrijf 

Digitale transformatie moet een integraal onderdeel zijn binnen de organisatie, maar dit heeft tijd nodig. Vaak zien wij dat de motivatie voor digitale transformatie door een klein aantal mensen binnen de organisatie wordt aangewakkerd. Naarmate er resultaten worden geboekt, raken meer en meer mensen enthousiast, omdat zij de voordelen van digitalisatie zien. Het veranderen van de bedrijfscultuur en het meenemen van medewerkers in de wereld van digitale transformatie is dan ook een fundamenteel onderdeel van de digitale transformatie strategie. Bij het formuleren van de digitale transformatie strategie beschrijven wij dan ook hoe wij de organisatie enthousiast maken om mee te denken en ideeën te delen. 

Deel de digitale transformatie strategie met iedereen 

Veel mensen binnen de organisatie weten inmiddels dat er een team werkt aan digitale transformatie en zijn stiekem nieuwsgierig geworden naar wat dat voor hen betekent. Ook kunnen er misvattingen ontstaan over de impact die digitale transformatie met zich meebrengt. Zo heerst de misvatting dat digitale transformatie er altijd toe leidt dat bepaalde functies overbodig worden. Als digitaal transformatie team heb je dan ook de taak om de organisatie goed te informeren over vorderingen, ideeën en gerealiseerde innovaties. Gedurende het hele traject moeten de grote en kleine successen samen met de hele organisatie worden gevierd! 

Nu je duidelijk hebt waar de digitale transformatie toe moet leiden, kan het echte werk beginnen: ideeën verzamelen, uitwerken en realiseren. In de volgende blogs geven we je tips en tools, zodat je precies weet wat je moet doen!